Ronald van Aggelen

De markt zit vast in het paradigma dat BIM ingewikkeld en duur is. Mijn ervaring, inmiddels al 10 jaar, is dat dit niet zo hoeft te zijn. Ons allereerste project in BIM was binnen 1 fase al rendabel. Hier is echter wel een andere kijk nodig op welke waarde je levert als bedrijf. Vaak blijven we hangen in oud denken, bijvoorbeeld over wie wat doet in de keten. Op het moment dat je dat denken kunt buigen, kan je ook je businessmodel hierop aanpassen. Ons businessmodel is veel meer dan vroeger gericht op het toevoegen van waarde in de keten. Om dit te kunnen stellen, moet je goed kijken naar wat de mensen en bedrijven om je heen nu eigenlijk nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Soms kijken we zelfs verder dan de partijen met wie we direct samenwerken. Onze modellen worden weer doorgegeven aan bijvoorbeeld leveranciers die hun waarde aan de keten toevoegen. Wij willen ook dat deze mensen door de waarde die wij toevoegen beter hun werk kunnen doen. Zo zorgen we met elkaar en voor elkaar dat we vooruit komen.

Heel kort door de bocht maken wij modellen waar anderen wat aan hebben. De sleutel hiervan zit in het begrijpbaar maken van de waarde van BIM en niet zozeer dat we fantastisch complexe modellen kunnen maken. Een klein beetje BIM is ook BIM. Zo levert een kaal ruimtemodel al ontzettend veel waarde voor een vastgoedeigenaar, zeker omdat we de modellen vanuit bestaand 2D tekenwerk automatiseren. De BIM light modellen, of ook wel SLIMBIM, worden vervolgens door de vastgoedeigenaar gebruikt als kapstok om een groot deel van hun interne processen aan te hangen.

Mijn grootste uitdaging die ik op dit moment zie is hoe je BIM bereikbaar, begrijpbaar en leuk kan maken, zodat BIM een vliegwiel wordt in de informatisering en digitalisering van de bouw. Mijn rol in de Bouwinformatieraad (BIR), BIM loket, het onderwijs, maar vooral ook bij Root is gericht op het verder brengen van het collectief door kennis en ervaring te delen. Mijn doel is om mensen te helpen het zelf te doen.